Most azért mi van kéznél? Adj nekem öt kenyeret, vagy ami éppen akad! A pap ezt felelte Dávidnak: Közönséges kenyér nincs nálam, van azonban szent kenyér, de csak akkor, ha a legények megtartóztatták magukat az asszonytól. A pap így felelt: A filiszteus Góliát kardja, akit te vágtál le az Élá völgyében, köpenybe csavarva itt van az éfód mögött. Ha el akarod vinni, vidd el, de ezen kívül nincs itt egyéb. Dávid ezt mondta: Nincs annál megfelelőbb. Add ide! 1Sám 21; 4, 5, 10
Megindulni a lejtőn, elcsúszni valahol, gáncsvetés áldozatává válni. Számtalan helyzet az életben, amikor nem a magunk hibájából, hanem mások miatt kerülünk oda, ahova kerülünk. Nagyon mélyre, megállíthatatlanul zuhanunk lefelé. Az emberi élet tehetetlen kálváriája ez…
Dávidnak ez az időszak most kezdődik el, maga mögött hagyja a várost, Saul elüldözi és bujdosni kényszerül. Egészen mélyre süllyed, nyálcsorgató bolondnak kell tettetni magát, hogy életben maradjon és WC-nek szolgáló barlangokban húzza meg magát. Az ígéretesnek indult katonai karrier az irigység miatt egy pillanat alatt szertefoszlott.
Mesés az egész Ige, ahogy a népi történetek hősei a három hamuba sült pogácsával indulnak neki a közönséges vándorútnak, vagy menekülésnek, Dávid Isten útravalójával vág neki. A Biblia nem beszél erről, de valahogy érezzük, hogy nem véletlenül maradtak csak a szent kenyerek… Talán pontosan erre van szüksége a lejtőn megindulónak!
A kard is beszédes volt nekem. Igaz, hogy nagyon mélyre került Dávid, de kapott egy emlékezetőt. A győzelem kardját. Megint csak nem írja a Biblia, de ha belegondoljuk magunkat Dávid szerepébe, akkor megértjük, hogy milyen jelentőségteljes lehetett számára ez. A győzelem jele, az egyszer átélt isteni segítség kézzelfogható darabja. Kenyér és kard. Táplálék és fegyver. Mi kellhet még, annak aki, bujdosni kényszerül?
Lelki és testi értelemben mi is jó párszor megindulunk a lejtőn. A kérdés, hogy mi kihez fordulunk. Dávid hőstettei elevenen élhettek a népben, mégsem a népnél keresett menedéket. A családjához is mehetett volna, vagy rögtön át a másik királyhoz esetleg belebújhatott volna valamelyik barlangba. Dávid útja valamiért a szentélybe vezet, Istenhez. Igaz nem imádkozni jön, hanem anyagi és konkrét segítséget keres. De Istennél keres…