Reformatica

A blog református szellemiségben szeretné a Biblia napi igéit közreadni és rövid magyarázattal ellátni. Amennyiben ez lehetséges, akkor a Református Egyház által kiadott bibliaolvasó vezérfonalhoz ragaszkodva.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kálvin Év

kep

Friss topikok

  • Tömösi Pál: Tisztelt Czeglédi atyafi! Ahhoz hogy valaki hívő legyen nem ész hanem hit valódi hit kell. A hit h... (2015.08.03. 22:08) Napi Ige: Az ördögök is hiszik
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Lehet,hogy egy hullámhosszon vagyunk...? Engem is a bibliai példák mellék-szereplői érdekelnek sok... (2010.07.03. 15:43) Napi Ige: Hangzavarban
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Hitem,és meglátásom szerint vannak olyan hagyományok,szokások amik nagyon szorosan kötődnek az egy... (2010.06.01. 22:27) Napi Ige: "Mi" hagyományos?
  • APOSTOL - Szemben az árral.: A kivétel talán gyengíti a szabályt valójában. :) Ez esetben azt gyengíti, hogy szombaton semmit s... (2010.06.01. 12:06) Napi Ige: Kivételes személy
  • Czeglédi Péter Pál: @Rung András: Én egy szamurájos dokumentum filmet láttam, így jött az ötlet. Remélem egy szakértő ... (2010.05.13. 12:27) Napi Ige: A Bushido és a Biblia

Új hal a vízben

Napi Ige: A rózsaszín köd mögött...

2010.01.13. 23:27 Czeglédi Péter Pál

„Amikor Sába királynője látta Salamon nagy bölcsességét és a palotát, amelyet építtetett, az asztalán levő ételeket, az udvari emberek ülésrendjét, a felszolgálók magatartását és öltözetét, pohárnokait, valamint égőáldozatát, amelyet az Úr házában szokott bemutatni, még a lélegzete is elállt,” 1Kir 10, 4-5

 

Salamonnal kapcsolatban is él a rózsaszín hittan álom. Amikor elolvastam – az általam unásig ismertnek gondolt – szakaszt, akkor egyszerre csak megakadt a szemem valamin. Salamon bölcsességének csupán az egyik bizonyítéka a találós kérdésekre való helyes válasz. Azt gondolnánk, hogy Salamon bölcsességének mércéje a korabeli „lexikális” tudás volt, pedig nagyon-nagyot tévedünk...

 

Manapság dívik az új őrület – hála Istennek egy kicsit alábbhagyott – a Feng Shui. Tárgyak, színek, dolgok elrendezése, abból a célból, hogy jobban érezzem magam és a fenti dolgok összessége kedvezőbben befolyásolja az életemet. Most nem is ez ellen akarok szót emelni, hanem egy aprócska tényre felhívni a figyelmet. A tárgyi világot és benne magamat szervezgethetem, de ha az emberekkel nem alakul ki normális kapcsolatom, akkor semmit sem ér az egész. Nem tárgyakat kéne csoportosítani, hanem az embereket kezelni a nekik és Istennek megfelelő helyen!

 

Salamon bölcsességének mindennél figyelemre méltóbb aspektusa a személyes környezetének, közvetlen kapcsolatainak a kialakítása. Sába királynőjének a tiszteletét a Salamon és a körülötte élő szolgák, asztal társak és Istennel való kapcsolatának – az áldozatoknak – a rendje bűvölte el igazán. Megfontolandó mindez!

 

A keresztyén ember és egyáltalán minden ember bölcsessége nem a lexikális tudás, vagy az anyagi világban való forgolódás útján mérhető le leginkább, hanem a társas kapcsolatai révén. Ha bölcsnek akarod magad tudni, akkor tegyél rendet asztalod körül, éld meg rendesen az élet alá és fölé rendeltségi viszonyait és fogad el Krisztus áldozatát.

 

Ne a találós kérdésekre keressük a választ! Ne a bútorokat tologassuk! Hanem tegyük rendbe a kapcsolatainkat és tapasztaljuk, meg Isten ezen lévő áldását az életünkben!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reformatica.blog.hu/api/trackback/id/tr341670908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.01.14. 10:59:31

Pali, a tartalmi résszel egyet értek, de a feng-shui "elleni" kirohanásod nem igazán értem. Protestáns egyházakban gyakran divat leszólni, ami keleti eredetű, mert biztos telerakja bűnös keleti butaságokkal a fejed. Én csak felületesen ismerem a feng-shuit, de nekem jó benyomásom van róla. Ha több tanácsát megfogadod, akkor szép és élhető otthonod lesz, amely jobban tükrözi belső rended. Ne feledd a külső rend is fontos azért, ha körülötted káosz van, az mindig megpróbálja belső rendedet is elpusztítani. Nekem egyébként elég furcsa a protestáns egyházakban ez a keletidengenkedés (az anglikánoknál biztos máshogy van), ami sokszor nagyon felületi ismereteken alapszik és könnyen "kijátszható". Ha légzésgyakorlatokat végzek, és azt mondom jógázok, akkor lelki üdvömért aggódnak, ha azt mondom tornázok, megdicsérnek és azt mondják milyen derék. Szerintem ha ilyen kijelentést teszel, akkor érdemes részletesebben indokolni, vagy kihagyni.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.01.17. 10:12:19

@Ursusss: Igazad van, hogy nem elég jól fogalmaztam. Akkor úgy kellett volna írnom, hogy nem vagyok nagy mestere. Olvastam róla pár könyvet.

A feng-shuiban vannak természetesen olyan szabályok is, amelyeket leírsz, de nagyok sok más jellegű is, amivel az életed harmonikusabbá teheted. Nekem pl. azóta van sok növény a lakásomban. Másrészt, a látszólag gyanús szabályok is működhetnek, sajnos a modern tudomány által felállított rendszerek sem teljesen megbízhatóak. Én úgy gondolom, ha valami érdekes, és nem mond ellent a Bibliának, nem gátol a jó értelemben vett református életben, akkor érdemes lehet megnézni, elvégre nem csak Európában születnek az emberek ésszel.:)

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2010.01.17. 22:44:53

@Rung András: Bocsánt a késlekedéssel, de sajnos nagyon-nagyon kevés időm volt a blogozásra az elmúlt napokban. De nagyon örülök, hogy "nélkülem" is sikerül eldiskurálnotok...;)

Először is én nem érzem úgy, hogy ítéletet mondtam volna a Feng Shui felett. Megjegyzem nem is ez volt a célom: "Most nem is ez ellen akarok szót emelni, hanem egy aprócska tényre felhívni a figyelmet."
A Feng Shui említésének egyedüli célja csupán az volt, hogy szót emeljek annak érdekében, hogy a tárgyi világ csupán másodlagos jelentőségű körülöttünk. Természetesen meg vagyok arról győződve, hogy a Keleti ember bölcsessége sokkal nagyobb, mint a Nyugat-európai társadalomé. S talán éppen ez a tragikus az általunk importált Keleti-kultúr-kincsel. A keleti ember egy percig sem hiszi - legalább is véleményem szerint -, hogy a tárgyak elrendezése megoldja a problémáit. Habár nyílván ez segíthet valamelyest benne. Ahogy Te is írtad András a káosz nem tesz jót az embernek.
Én inkább az ellen szólnék, ahogy ez az egész a Magyar köztudatba beépült. Nyilván Te normális gondolkodású emberként tudod ezt kezelni, de ha jobban belegondolsz, akkor ilyen nem sok van.
Én személy szerint azt tapasztaltam, hogy az "őrület idején", mindenki csodát várt ezektől a szabályoktól. Az egyszerű emberek amulettként kezdtek tekinteni tárgyakra. S úgy gondolták, hogy ezek a kelleténél jobban befolyásolják az életüket és a másik emberrel való kapcsolatukat. S szerintem ez már baj. Nem csak keresztyén szemszögből nézve, hanem keleti szemszögből is.
Egyszer láttam a Debrecen Plázában egy egész kínai kiránduló csapatot Kínait rendelni. A felét otthagyták és látszott rajtuk, hogy mindjárt elhányják magukat. Mi persze és én is amúgy szeretem az ottani Kínait, de balgaság volna azt hinni, hogy az az igazi. Nyílván az eredeti hitvány másolata.
Pontosan így van ez szerintem az általunk importált és az eladhatóság és a piac érdekében lebutított és "menősített" keleti kultúrával.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.01.19. 09:33:30

@Czeglédi Péter Pál: Ok, így már sokkal teljesebb. Én sem úgy gondoltam, hogy valami miatt bajod lenne a feng-shuival, de az egy mondat alapján akár úgy is tűnhetett volna. Ezért tartottam fontosnak, hogy szóljak ehhez. Másrészt szerintem egy elég fontos problémát feszegetünk, ami lehet, hogy megérne egy külön írást is, a kelet beépülése a református ember életébe. Van-e ott helye, és ha igen minek? Mi az ami harmonizálhat, mi az ami nos igen az övék, de nekünk nem kell, és mi az amire azt mondjuk, hogy toleráns vagyok, elfogadom, de nem egyeztethető össze a hitemmel.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2010.01.20. 22:29:18

@Rung András: Igazad van. Igyekezni kell a netes-publikálásban nagyon körültekintően fogalmazni.
Lehet, hogy születik egy ilyen írás. Ám azt nem tudom vállalni, hogy tudományos szinten nyilatkozzam. Esetleg saját tapasztalatom és véleményem jelenik meg a majdani írásban!
süti beállítások módosítása