Reformatica

A blog református szellemiségben szeretné a Biblia napi igéit közreadni és rövid magyarázattal ellátni. Amennyiben ez lehetséges, akkor a Református Egyház által kiadott bibliaolvasó vezérfonalhoz ragaszkodva.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kálvin Év

kep

Friss topikok

  • Tömösi Pál: Tisztelt Czeglédi atyafi! Ahhoz hogy valaki hívő legyen nem ész hanem hit valódi hit kell. A hit h... (2015.08.03. 22:08) Napi Ige: Az ördögök is hiszik
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Lehet,hogy egy hullámhosszon vagyunk...? Engem is a bibliai példák mellék-szereplői érdekelnek sok... (2010.07.03. 15:43) Napi Ige: Hangzavarban
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Hitem,és meglátásom szerint vannak olyan hagyományok,szokások amik nagyon szorosan kötődnek az egy... (2010.06.01. 22:27) Napi Ige: "Mi" hagyományos?
  • APOSTOL - Szemben az árral.: A kivétel talán gyengíti a szabályt valójában. :) Ez esetben azt gyengíti, hogy szombaton semmit s... (2010.06.01. 12:06) Napi Ige: Kivételes személy
  • Czeglédi Péter Pál: @Rung András: Én egy szamurájos dokumentum filmet láttam, így jött az ötlet. Remélem egy szakértő ... (2010.05.13. 12:27) Napi Ige: A Bushido és a Biblia

Új hal a vízben

Napi Ige: A holnap margójára

2009.10.29. 23:59 Czeglédi Péter Pál

 „A felülről való bölcsesség először is tiszta, azután békeszerető, méltányos, engedékeny, irgalommal és jó gyümölcsökkel teljes, nem részrehajló és nem képmutató.”

Elméletileg a keresztyének vidám emberek, ők a föld sói és a világ világosságai. Mi ezt mondjuk magunkról, meg a többi keresztyén barátunk is ezt mondja rólunk. De vajon elgondolkodtunk-e már azon, hogy egy egyszerű ember vajon valóban vidámnak tart-e minket?

Az Ige a felsorolásában észrevétlenül megbújik egy szó. Nem is tűnik fel, ha pedig nagy nehezen mégis rábukkanunk, akkor egyszerre kényelmetlenül érezzük magunkat. Egy olyan keresztyén erény ez, amit nem sokan ismernek s talán még kevesebben gyakorolnak.

Engedékenység”. A keresztyén tanításba úgy gondoljuk le van írva minden feketén-fehéren, s ebbe a képbe nehezünkre esik bele illeszteni az engedékenységet. Egyáltalán miből kellene engednünk? Kivel szemben és milyen módon kellene kevésbé szigorúbbnak lenünk?

S ezzel a gondolkodásunkkal valahogy remekül belepasszolunk korunk világába. A mai világ nem ismer kifogást, ha nem adsz le egy darab papírt, akkor nem kapsz pénzt. Senki sem akar engedékeny lenni, hiszen az engedékenység a gyengeség egyik jele. Aki pedig gyenge az nem marad meg az erősek között.

Belenyomorodunk ebbe. Előbb rájövünk arra, hogy a világ nem engedékeny velünk szembe, majd szépen lassan akklimatizálódunk, s a végén már mi sem leszünk engedékenyek önmagunkkal szemben.

Lélegzetvételnyi szünetet engedni. Jézus a kánai menyegzőn nem rótta meg a tömeget, hogy miért ittak meg egy lakodalomnyi bort, hanem a vizet is borrá változtatta. Nyilván kísértés ez, de maga az igazság. A világ elérésének kulcsa.

A holnap margójára írva, legyünk boldogak. Éljünk a mának, a holnap tovatűnik s ma kell emberként élnünk egy sör, beszégetés, elmélkedés mellett. Higgyük el üdítően hangzik egy engedékenységet nem ismerő világ széljegyzetébe, frissítő sorként kell beillesztenünk magunkat. A Jézusról szóló üzenetünket.

Szeretnék veletek találkozni egy jó sör mellett, Isten nagy dolgairól beszélve! Velünk legyen, aki Megváltotta a Világot! Áldás Békességet! Isten legyen veletek.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reformatica.blog.hu/api/trackback/id/tr251485540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midbar 2009.10.30. 22:17:28

Szerintem is meg lehet innia minden keresztyénnek egy sört, vagy egy pohár bort..de vigyáznunk kell, hogy a szabadság ne csapjon át szabadosságba, illetve számomra nagy kérdés a megbotránkoztatás..nem nagyon tudom hova tenni. Jézus sokakat megbotránkoztatott, amikor pl. a szombat törvényét nem tartotta be. Viszont más helyen meg az van, hogy jajj annak, aki megbotránkoztat másokat. Ti mit gondoltok?

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.10.30. 22:58:35

@midbar: Jézus a megbotránkoztatáson szerintem azt érti, hogy másokból rossz cselekedetet, Istentelenséget váltunk ki.
A provokáció talán jobb szó lenne erre. (Jézusra ez nyilván nem volt igaz.)

De én is kíváncsi vagyok mások véleményére. :)

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.10.31. 22:18:04

@Spirál: Nem lehet, hogy a hitben kicsinyek megbotránkoztatásáról van szó!?
Tehát ha neked van egy keresztyén baráti köröd és elmentek iszogatni - értelmesség keretei között -. Az senkinek sem baj, összerázódik a csapat egy kicsit, meg kikapcsolódik.
Mindenkinek van egy belső mércéje. Hitbeli is. Ez neki belefér ez már nem. Így van ez az erkölcsi élet minden területén.
Ha olyan emberekkel vagy, akikel ez a mérce nagyjából azonos, akkor nincs baj. Nincs súrlódás.
Nincs botránkozás.
Ha különbözik, akkor van a baj. Szerintem ez egyfajta tolerancia, ami azonban paradox módon általában a szigorúbbnak kedvez.
Persze a másik oldal is igaz, vannak olyan konzervatív/kegyes látszó szokások, amik engem botránkoztatnak meg!
Szerintem ez a keresztyén "tolerancia" záloga.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.11.01. 13:08:54

"Ha olyan emberekkel vagy, akikel ez a mérce nagyjából azonos, akkor nincs baj. Nincs súrlódás.
Nincs botránkozás.
Ha különbözik, akkor van a baj."

Tehát olyanra gondolsz hogy keresztény emberek előtt nem keresztényien viselkedni?

Végülis igen.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.01. 13:36:23

@Spirál: Igen erre. De minden keresztyénnek más ez a mérce.
Szerintem van olyan keresztyén, aki mondjuk engem nem tart keresztyénnek, mert én nem ütöm meg az ő kegyességi szintjét. (nem tudom a megtérésem idejét, nem volt még tényleges "Isten tapasztalatom", sokszor bele alszom az imádkozásba, nem böjtölök, stb....)
Tehát ez nagyon-nagyon relativ.
Egy keresztyén ember azt mondja nekem, hogy szerinte az alkohol fogyasztás nem keresztyénnek való. Nekem nincs ezzel semmi bajom. De az felháborít, hogy ő engem ezért minden különösebb probléma nélkül minősíthet rossz keresztyénnek, vagy "Istentelennek".
Sajnos ebben a kérdésben én nem igazán látok kétirányú toleranciát.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.11.01. 13:53:48

Én is ismerek olyan hitgyülist és baptistát a neten, akik azt várják, mikor fogok végre megtérni.
Én meg a hitgyülissel kezdek így lenni. :)

De szerintem ez nem a megbotránkoztatás kategóriája. A relativizálást hagyjuk ki belőle.

Ahogy az előző hszembe összefoglaltam a mondandód lényegét, és amit az első mondatodban utólag megerősítettél, azzal viszont egyetértek.

assur (törölt) 2009.11.02. 19:21:19

Sziasztok!

Először is köszönöm Péternek a meghívót az oldalra.
Sokat fogok felnézni rá, hiszen számomra lélekmelengető gondolatokat olvastam ma. Szerintem is manapság az emberek meg szeretnének felelni, az e-világi életnek. Valahogy egyre kevesebben tartják szem előtt az Úrat. Sokan elfordítják tekintetüket róla és más, könnyebb útra térve próbálnak meg érvényesülni az emberek között.

midbar

érdekes dolgot említett.
Jézus többször is "megsértette" a sabbat napját a FARIZEUSOK szerint. Ez fontos! Nem a Mennyei Atyánk törvényét szegte meg, amikor betegeket gyógyított, vagy éppen a határban a búzaföldön átkelve élelmet vettek magukhoz a tanítványaival. Ezeket a történeteket ti is ismeritek. Nem kell talán elmondanom, hogy Jézus Mennyei Atyánk földi megtestesítője volt.
Aki megismerte Krisztust, az megismerte az Atyát is.....
Mert milyen az Atya?
Elsősorban szeret bennünket. A szeretet bibliai megfelelője:
1Korintusz 13:4-8
A szeretet hosszútűrő és kedves. A szeretet nem féltékeny, nem kérkedik, nem fuvalkodik fel, 5 nem viselkedik illetlenül, nem keresi a maga érdekeit, nem válik ingerültté. Nem tartja számon a sérelmet. 6 Nem örvendezik az igazságtalanságnak, hanem együtt örvendezik az igazsággal. 7 Mindent elvisel, mindent elhisz, mindent remél, mindent kitartással tűr.
8 A szeretet soha nem vall kudarcot.

Jézus mindent szeretetből tett! Ahogy az Atya is tette volna.
Érdekes, hogy a Farizeusok megbotránkoztak tettein. De kérdem én: a Farizeusok által hozott törvények felette állnak-e az Atya törvényeinek?
Mert a Farizeusok a saját törvényeik be nem tartása végett botránkoztak meg! Az Ő szívük kemény volt, mint Jézus többször utalt is rá.

Nekünk sem szabad az emberek által elferdített szabályokat, mely lehet írott, vagy íratlan az Atya törvényei fölé helyezni.

Nekünk a cselekedeteink által kell bemutatnunk, hogy Krisztusunk követői vagyunk-e?
A cselekedeteink által mutathatjuk ki hitünket
: ))
így nem botránkoztathatunk meg másokat. Minden lépésünket a szeretet vezérelje Testvéreim.

Elnézést a hosszú hozzászólásért.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.02. 20:57:29

@assur: Először is köszönöm, hogy megtiszteltél Assur és ellátogattál a blogomra. Nagyon elgondolkodtató amit írtál!
"Mert a Farizeusok a saját törvényeik be nem tartása végett botránkoztak meg!"
Ez fontos. Szerintem Isten törvényében nincs botránkozás, s ezért nekünk sem szabad bele tennünk.
De az emberekébe van. Tele van botránkozással...Ezért talán lehetőségünk van görbe tükröt tartanunk elé - s olyan dolgokat tenni, ami másokat "megbotránkoztat". Például az adakozás ebben a válságos világban sokakat megbotránkoztat. A Biblia írja "Gyűjtsetek eleven szenet a fejükre." Sok esetben a keresztyéni jó példával élés megbotránkoztatóbb, mint a szemérmetlenség.
Mondjuk még így is kérdéses előttem, hogy meddig mehetünk el a botránkozás eszközének használatában!?
süti beállítások módosítása