Reformatica

A blog református szellemiségben szeretné a Biblia napi igéit közreadni és rövid magyarázattal ellátni. Amennyiben ez lehetséges, akkor a Református Egyház által kiadott bibliaolvasó vezérfonalhoz ragaszkodva.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kálvin Év

kep

Friss topikok

  • Tömösi Pál: Tisztelt Czeglédi atyafi! Ahhoz hogy valaki hívő legyen nem ész hanem hit valódi hit kell. A hit h... (2015.08.03. 22:08) Napi Ige: Az ördögök is hiszik
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Lehet,hogy egy hullámhosszon vagyunk...? Engem is a bibliai példák mellék-szereplői érdekelnek sok... (2010.07.03. 15:43) Napi Ige: Hangzavarban
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Hitem,és meglátásom szerint vannak olyan hagyományok,szokások amik nagyon szorosan kötődnek az egy... (2010.06.01. 22:27) Napi Ige: "Mi" hagyományos?
  • APOSTOL - Szemben az árral.: A kivétel talán gyengíti a szabályt valójában. :) Ez esetben azt gyengíti, hogy szombaton semmit s... (2010.06.01. 12:06) Napi Ige: Kivételes személy
  • Czeglédi Péter Pál: @Rung András: Én egy szamurájos dokumentum filmet láttam, így jött az ötlet. Remélem egy szakértő ... (2010.05.13. 12:27) Napi Ige: A Bushido és a Biblia

Új hal a vízben

Napi Ige: Az elveszett ereklyék fosztogatói

2009.11.26. 22:10 Czeglédi Péter Pál

"Aki útálod a bálványokat, templomrabló vagy?" Róm 2, 22b

Amikor elolvastam az Igét, akkor Isten bocsássa meg, de a nem egészen művészi magaslatokat megcélzó, fent említett, szórakozató produkció jutott az eszembe. A csábos régész hölgy, kétesen megalapozott műértésének, általában templomok estek áldozatúl. Fosztogatta őket. Ellopta belőle azt, ami a régen elfeledett istenség tulajdona volt. A lopás nyomán azonban számtalan csabda, csapóajtó, vizesárok, szellem, démon stb, igyekezett rajta bosszút állni. Persze eredménytelenűl...

De mit is akar Pál apostol ezzel az idejétmúlt fogalommal. Talán arra céloz, hogy  jótékonyan árnyas estéken, ne törjünk be a parókiára, vagy ne feszítsük fel a sekrestye ajtaját, a templomi kehelyhek illetéktelen birtoklásának reményében? Mit jelent templomotrabolni?

Nyilván a fenti értelmezés is helyes, de van ennek egy sokkal megdöbbentőbb oldala is. Isten tulajdonát elvenni az a templomrablás. Isten legféletettebb és legértékesebb tulajdona az ember - a Fiát is érte adta -. Isten tulajdona a felebarátunk!

A másik embert ellopni Istentől, a templomból, a legtökéletesebb templomrablás. S itt nem a túsz szedésre gondolok! Hányszor van az, hogy magaviseletünkkel, kegyeskedésünkkel, ítéletünkel, ítélkezésünkkel meglopjuk Istent. Elriasztjuk a felebarátot Tőle. Sok embert ismerek, akikkel éppen a keresztyének útáltatták meg Istent. Szomorú de ez az igazság...

S ami mindennek a teteje, még ezt is le tudjuk önteni keresztyén mázzal! Helyesen cselekedtünk, amikor valakit eltávolítottunk Isten mellől, hiszen - szerintünk - mondjuk nem eléggé szalonképesen kommunikált a Teremtővel. Ha emlékezetem nem csal, akkor Jézus arról beszélt, hogy tegyetek tanítvánnyá minden népet, tehát nem azokat, akiket mi alkalmasnak találunk...

Ósdinak tűnö fogalom, meglehetősen kemény éllel. Valljuk meg őszintén mindannyian tolvajok vagyunk s, - nem jegy nélkül utaztunk a villamoson -, hanem magát Istent lopjuk meg! S egy valamit garantálok, ezt a lopást nem ússzuk meg olyan szárazon, mint Tia Carrere!!!

 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reformatica.blog.hu/api/trackback/id/tr671555084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.26. 22:13:43

Köszönet az inspiráló gondolatért Gyökössy Endrének s Remény a reménytelenségben című munkájának, ami egy remek Római levél kommentárnak ígérkezik...

Ajánlom mindenkinek!

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.11.27. 21:45:49

"Hányszor van az, hogy magaviseletünkkel, kegyeskedésünkkel, ítéletünkel, ítélkezésünkkel meglopjuk Istent."

Ezt azért erőltetettnek érzem.

De tény, hogy a példamutatás fontos. A templomban, az életben és a blogszférában is.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.28. 01:10:38

@Ursusss: Várom értelmezésed a Kicsi Jonnal egyetemben....:)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.11.28. 10:48:14

"Sok embert ismerek, akikkel éppen a keresztyének útáltatták meg Istent. " Lényegében a leggyakoribb eset. Ez egy elég súlyos érvelési hiba. De hát nem mi is így itéljük meg az iszlám híveit, a buddhistákat? Mindenki utálja a kommunizmust Rákosi és Sztálin miatt, nem azért mert Marx írásait alaposan átolvasta. Sajnos az emberek a mások tettei alapján és nem az elvek alapján ítélnek. Ezért feladatunk, hogy amennyire lehet ez is példaértékű legyen.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.30. 09:31:10

@Spirál: Miért érzed erőltetettnek? Szerintem bele fér az értelmezésbe...
Várom építő válaszod!!!

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.30. 09:35:02

@Rung András: Egyet értek veled András! Én is hasonlóképpen gondolkodom. De Marx és társainak a tettei 200 évesek. Ha megkérdezel egy átlag embert, arról, hogy miért nem szimpatikus neki a keresztyénség, akkor 60%, hogy a keresztes háborúkkal fog elő rukkolni. Számomra érthetetlen.

Az angolokat sem az ókori és barbár brittek alapján ítélik meg!

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.11.30. 17:11:53

@Czeglédi Péter Pál: Persze, belefér az értelmezésbe.

"A másik embert ellopni Istentől, a templomból, a legtökéletesebb templomrablás. S itt nem a túsz szedésre gondolok! Hányszor van az, hogy magaviseletünkkel, kegyeskedésünkkel, ítéletünkel, ítélkezésünkkel meglopjuk Istent. Elriasztjuk a felebarátot Tőle. Sok embert ismerek, akikkel éppen a keresztyének útáltatták meg Istent. Szomorú de ez az igazság..."

De szerintem ezzel nem lopjuk meg Istent.
A lopás szándékos cselekedet.
A 10 parancsolatban a "Ne lopj!" nem ezt takarja, szerintem.
Szerintem azt kell érteni a lopáson, amit a szó jelent!
Nem kell mást belemagyarázni, mint amit valójában takar.
Így az eredeti értelmezés, jelentés szorulhat vissza, cserélődhet ki...

"Várom építő válaszod!!! "
Én mindig erre törekszem! (Nem is értem, ezt miért kellett odaírnod.)
Szerintem mindig korrekt és kulturált voltam.
Ha pedig valamiben nem értünk egyet, azt még nem kell tragédiaként felfogni, vagy megsértődni.
Fő a kölcsönös tisztelet. Szerintem ez megvan.

"Ha megkérdezel egy átlag embert, arról, hogy miért nem szimpatikus neki a keresztyénség, akkor 60%, hogy a keresztes háborúkkal fog elő rukkolni."

Bárcsak így lenne...
Én sokkal súlyosabbnak látom a helyzetet.
Egyrészt egyre többek fejébe verik bele, hogy Isten nem létezik... Az ilyenek bolondnak és lúzernek tartanak minket, akik álomvilágba menekülnek.
Egy másik nagy csoport számára pedig nem vagyunk hitelesek.
Egy iparág nagyítja fel a melegséget és a pedofíliát az egyház kapcsán.
És mi keresztények sem tudunk példát mutatni, szerintük. (Csak a vitáinkat hajlandóak pl. észrevenni.)

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.30. 18:02:15

"Várom építő válaszod!!! "
Én mindig erre törekszem! (Nem is értem, ezt miért kellett odaírnod.)
Szerintem mindig korrekt és kulturált voltam.
Ha pedig valamiben nem értünk egyet, azt még nem kell tragédiaként felfogni, vagy megsértődni.
Fő a kölcsönös tisztelet. Szerintem ez megvan.

Sajnos félre értettük egymást! Lehet, hogy az alábbiakat magyarázkodásnak fogod venni, de nem azzal a szándékkal írom!
"Várom építő válaszod!!! "
Azért írtam ezt, mert a válaszod számomra mindig építő! Az építésre és az új ötletekre pedig különösen nagy szükségem van, mivel a blog anyaga élő szóban is elhangzik. Ezért minden hozzászólás, vélemény, komment fontos.
Válaszaid MINDIG építőek, s ezért várom őket!
Tehát nem a kétkedés, vagy a kétkedő-bizalom szólalt meg a bennem, hanem a teljes bizalom, hogy újfent építő választ fogok kapni. Nem tudom mennyire voltam érthető a fenti gondolatokkal...
Az egyet nem értésnek meg különösen örülök! Hiszen én egy nézőpont vagyok, minden ember más így csak a vita, más elképzelés építhet igazán.
Kulturáltságodhoz pedig kétség sem férhet.

Szóval tudd, hogy távol állt tőlem minden féle sértő gondolat, mondatommal inkább a hozzászólásaid értékét igyekeztem kiemelni.

Ezer bocsánat a félreértést okozó mondat miatt. Nekem az az "építés" nagy szava járásom lehet, hogy át kéne gondoljam a használatát...

A kommented többi részére válaszolok egy kicsit később, de erre úgy éreztem, hogy reagálok azonnal!

Isten áldjon!

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.11.30. 18:04:02

@Spirál: A hosszabb válaszom elfelejtettem neked címezni, de ott van a Tied alatt. Még egyszer bocsi az egész miatt!

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.11.30. 19:29:22

@Czeglédi Péter Pál: Köszi, ez jólesik.

Azért mégiscsak te vagy a kispap, én meg egy lelkes érdeklődő. :)
süti beállítások módosítása