Reformatica

A blog református szellemiségben szeretné a Biblia napi igéit közreadni és rövid magyarázattal ellátni. Amennyiben ez lehetséges, akkor a Református Egyház által kiadott bibliaolvasó vezérfonalhoz ragaszkodva.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kálvin Év

kep

Friss topikok

  • Tömösi Pál: Tisztelt Czeglédi atyafi! Ahhoz hogy valaki hívő legyen nem ész hanem hit valódi hit kell. A hit h... (2015.08.03. 22:08) Napi Ige: Az ördögök is hiszik
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Lehet,hogy egy hullámhosszon vagyunk...? Engem is a bibliai példák mellék-szereplői érdekelnek sok... (2010.07.03. 15:43) Napi Ige: Hangzavarban
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Hitem,és meglátásom szerint vannak olyan hagyományok,szokások amik nagyon szorosan kötődnek az egy... (2010.06.01. 22:27) Napi Ige: "Mi" hagyományos?
  • APOSTOL - Szemben az árral.: A kivétel talán gyengíti a szabályt valójában. :) Ez esetben azt gyengíti, hogy szombaton semmit s... (2010.06.01. 12:06) Napi Ige: Kivételes személy
  • Czeglédi Péter Pál: @Rung András: Én egy szamurájos dokumentum filmet láttam, így jött az ötlet. Remélem egy szakértő ... (2010.05.13. 12:27) Napi Ige: A Bushido és a Biblia

Új hal a vízben

Napi Ige: Fej vagy írás Istennel

2009.12.02. 23:36 Czeglédi Péter Pál

Amikor azonban Saul meglátta a filiszteusok táborát, megijedt, és igen megrettent a szíve. Megkérdezte Saul az Urat, de az Úr nem válaszolt neki sem álomban, sem az úrímmal, sem a próféták által. Akkor ezt mondta Saul a szolgáinak: Keressetek nekem egy halottidéző asszonyt! Elmegyek hozzá, és őt kérdezem meg. Szolgái ezt felelték neki: Van itt Éndórban egy halottidéző asszony.   1Sám 28, 5-7

Sem az úrímmal? De mi is ez a különös nevű eszköz, amitől Saul azt várta, hogy Isten majd rajta keresztül szól hozzá? Eléggé elkeserítő a válasz, de azt kell mondjam, hogy igazából nem tudjuk. Sejtéseink vannak róla, de hogy hogyan is nézett ki és mire használták azt lehetetlen pontosan megmondani. Minden esetre az a kevés, amit tudunk róla az elgondolkodtató…

Ezt a dolgot leginkább igen-nem kérdések megválaszolására használták. Lényegébe olyan volt, mint ha fej vagy írást játszanánk. Isten válaszát így tudakolták meg a papokon keresztül a királyok. „Harcoljak a filiszteusokkal?” Ha erre igent mondott az úrím – az Isteni fej vagy írás -, akkor a király elment harcolni.

Ha így nézzük, akkor elég nehéz elképzelni, hogy Isten nem válaszol ezek által az eszközök által… Valami vagy igen vagy nem. A fej vagy írásban sincs köztes megoldás. Én személy szerint eléggé megijednék, ha Istent fej vagy írásban kérdezném meg valamiről, és a pénz az élére esne…

Vannak az életünkben olyan helyzetek, amikor Isten nem válaszol, vagy éppen furcsán hallgat. Ezek az esetek megrémítenek bennünket, különösen akkor, amikor ott a baj a nyakunkon. Saul sem tudta, mit csináljon a rá leselkedő veszéllyel.

A lehető legrosszabbat választotta Isten válaszát „erőszakkal” akarta kipuhatolni. Úgy gondolkodott, hogy Isten kijátszható és ehhez csupán elég elmennie egy varázslóhoz… Itt nem a halottidézőkön van a hangsúly, hanem azon a gondolkodásmódon, ahogy Saul gondolkodik. Isten hallgat, de én azért valahogy kiszedem belőle a választ!

Istennek vannak tulajdonságai. Megszólítható s a megszólításra válaszol. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy Istennek hatalmában áll hallgatni is. A kérdés inkább az, hogy hogyan reagálunk Isten hallgatására.  Megrendül a hitünk és megpróbáljuk kierőszakolni Isten – vagy inkább a saját válaszunkat -? Én nem ajánlom. Saul sem járt vele jól…

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reformatica.blog.hu/api/trackback/id/tr351570198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.12.04. 16:00:39

Volt már hogy én is úgy döntöttem el valamit, hogy feldobtam egy érmét, és kértem Isten súgását.
Nem vagyok rá büszke...

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.04. 22:36:37

@Ursusss: Elgondolkodtatott, amit írtál. Így nézve tényleg hatásos az "erőszakosság".
Lehet, hogy Saul bűne itt mégsem az erőszakossága, hanem az, hogy a saját eszközeihez nyúl? Igen, én is így gondolom, egy kicsit képzavarosan használtam a fogalmakat, de én is körülbelül arra gondoltam, mint Te!

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.04. 22:38:19

Lehet, hogy Saul bűne itt mégsem az erőszakossága, hanem az, hogy a saját eszközeihez nyúl?

Igen én is erről beszéltem - szerettem volna -, de egy kicsit belekavarodtam a fogalmakba. Az erőszakosságot és a kerülő utat egy helyre vettem. Pedig nem kellett volna...
Köszi a szemléletes példákat!

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.04. 22:39:07

@Ursusss: Bocsi azt hittem, hogy az első elveszett a neten...:)

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.05. 13:18:49

@Ursusss: Csak gratulálni tudok!!
A Teológiai Szemlében van helye ennek a felismerésnek!

Isten áldjon!
süti beállítások módosítása