Reformatica

A blog református szellemiségben szeretné a Biblia napi igéit közreadni és rövid magyarázattal ellátni. Amennyiben ez lehetséges, akkor a Református Egyház által kiadott bibliaolvasó vezérfonalhoz ragaszkodva.

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kálvin Év

kep

Friss topikok

  • Tömösi Pál: Tisztelt Czeglédi atyafi! Ahhoz hogy valaki hívő legyen nem ész hanem hit valódi hit kell. A hit h... (2015.08.03. 22:08) Napi Ige: Az ördögök is hiszik
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Lehet,hogy egy hullámhosszon vagyunk...? Engem is a bibliai példák mellék-szereplői érdekelnek sok... (2010.07.03. 15:43) Napi Ige: Hangzavarban
  • Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Hitem,és meglátásom szerint vannak olyan hagyományok,szokások amik nagyon szorosan kötődnek az egy... (2010.06.01. 22:27) Napi Ige: "Mi" hagyományos?
  • APOSTOL - Szemben az árral.: A kivétel talán gyengíti a szabályt valójában. :) Ez esetben azt gyengíti, hogy szombaton semmit s... (2010.06.01. 12:06) Napi Ige: Kivételes személy
  • Czeglédi Péter Pál: @Rung András: Én egy szamurájos dokumentum filmet láttam, így jött az ötlet. Remélem egy szakértő ... (2010.05.13. 12:27) Napi Ige: A Bushido és a Biblia

Új hal a vízben

Napi Ige: Dávid újabb arca

2009.12.18. 23:59 Czeglédi Péter Pál

„Dávid nagy haragra gyulladt az ellen az ember ellen, és ezt mondta Nátánnak: Az élő Úrra mondom, hogy halál fia az az ember, aki ezt tette!” 2Sám 12, 5

Örök kérdés számomra ez az Ige. Mert, ha őszintén végig gondolom az eseményeket, akkor valamilyen – az általános értelmezéstől eltérő – dologgal találom magam szembe! Nátán próféta ebben a történetben megrója Dávidot az Uriáson elkövetett igazságtalansága miatt.

Azt a szakaszt általában úgy szokták magyarázni, hogy az amúgy igazságos Dávid, egyszerre felhördül és önkéntelenül is, de saját maga felett mond ítéletet. De mi van, hogyha ez az egész nem is olyan őszinte és spontán, mint amilyennek látszik? Mi van akkor, ha a király szánt szándékkal próbálja elterelni az eseményeket? Mi van, ha még a lelepleződés előtti utolsó percben is az eltusolással próbálkozik?

Személy szerint nem tartom Dávidot olyan embernek, aki ne látott volna át a szitán! Szerintem a király már Nátán érkezésének pillanatában nagyon jól tudta, mit keres nála Isten embere. A történetről pedig ne is beszéljünk! Teljes párhuzam… Dávidnak egy fejezettel előbb teljesen paranoiás módon azon járt az esze, hogy mindent elsimítson, most pedig – amikor oka lenne a félszre – nem is tudja, hogy mi a helyzet. Akinek vaj van a füle mögött, az mindenre figyel, minden megszólalásban önmaga vétkét keresi. Retteg, hogy a másik ember valamilyen formában felszínre hozza a titkát.

Mi van, ha Dávid mondatát nem a meglepetés, hanem éppen ellenkezőleg a megfontoltság vezette? Számomra könnyen elképzelhető, hogy Dávid a haragot megjátszva, utolsó esélyként próbálta elterelni a gyanút magáról.

Most lehet, hogy sokan felháborodtok, hiszen így elvész az a fajta mesés jelleg, ami Nátán példázatát körül lengi, de cserébe marad egy hasonlóan fontos dolog. Annak a felismerése, hogy hogyan, milyen szánalmasan reagálunk akkor, amikor sarokba szorít bennünket az igazság. Bizony ennek felismerése óriási érték…

Amikor szembesítenek bennünk a hibáinkkal, akkor képesek vagyunk bűnbánatot gyakorolni, vagy megjátsszuk az igazságos kis tudatlant? Terelünk vagy elismerünk? Elébe megyünk vagy megpróbáljuk kikerülni a dolgokat?

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reformatica.blog.hu/api/trackback/id/tr271608136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.20. 13:55:47

@Ursusss: Szerintem ez nem zárja ki egymást. Ezt én is így értem. Dávid tudta, hogy Nátán tudja az igazat. Dávid megszólalásában nem a logika szerintem a tragikus, hanem az a szánalmas emberi kapálózás, hogy a veled szembesített tökéletes igazság ellen is rugdalózol.
Ez olyan mint amikor valakit elkapnak lopás közben és még a TV-vel a kezében is hazudozik.
Én így értem mindezt, de lehet, hogy nem jön át igazán az írásból!?

Czeglédi Péter Pál · http://reformatica.blog.hu 2009.12.20. 13:59:29

@Ursusss: Én nem állítom, hogy dogmatikus igazságot közöltem. De szerintem az általános értelmezés, a Te alternatívád és az én elképzelésem, mind bele fér a történetbe - nyíltan nem mond ellen neki semmi -.
Szerintem éppen az a szép az egészbe, hogy akár ennyi féle értelmezés is lehetséges! S szerintem egyik sem lép ki a szövegből bántó és hamis módon.
süti beállítások módosítása